Okruchy z tasiemcowego tekstu
Krótką rozprawę z najdłuższym polskim dramatem podejmuje w Starym Teatrze reżyser Michał Zadara. Utwór, który czekał na premierę prawie 500 lat, wychodzi z tej scenicznej potyczki mocno poturbowany
Reżyser świadomie unika słowa „spektakl”. „Kupiec Mikołaja Reja” to właściwie projekt badawczy, w którym Zadara dość bezwzględnie testuje sceniczną przydatność zapomnianego utworu, a także bezkompromisowo forsuje granice teatralnego widowiska.
„Kupiec” raczej nie wytrzymuje próby, ale Michał Zadara, który deklaruje roczną przerwę w robieniu przedstawień, udowadnia, że formalna żonglerka na scenie nie ma przed nim tajemnic.
Dramat Reja powstał w połowie XVI wieku. To naśladowanie łacińskiego tekstu „Mercator, seu Iudicium” autorstwa niemieckiego protestanta Thomasa Naogeorga. Wedle opinii prof. Juliana Krzyżanowskiego utwór Reja jest „udramatyzowanym traktatem teologicznym” łączącym cechy dramatu z tradycją moralitetu. ...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta